Hur mycket kostar maten?

Var med i en disskution på facebook med några bekanta ang matpengar,
en bekant till mig hade fått sitt årsbesked på Ica-kortet och det var på 78.000:-,
och då handlar hon lika ofta på Konsum också, så dubbelt upp ungefär för mat handlat i affär på ett år.
En vän till henne hade 92.000:- endast på Ica.
Nu är det här barnfamiljer, så man får tänka på det också.

Jag tyckte först att jag hade mycket när jag fick mitt ettårssaldo på Ica - 17.000:-.
Och jag handlar lika mycket om inte mer på Konsum. Så ungefär kanske 34.000:-/år på mat
handlat i affären. Sedan får man ju tänka på att man äter ute då och då också.
Kanske inte en gång i veckan, men lätt varannan iallafall, det blir 26 gånger per år,
och låt oss säga att en utemåltid snittar på ca 80:-, det är 2080:-.
Rundar upp det till 2100:- och tar det gånger två, eftersom Anders räknas in i det också. Så 4200:-.
Han räknas också in i en del av affärsmaten, eftersom vi äter tillsammans när han inte är iväg på
vindkraftpraktik eller hemma i Norrflärke eller arbetar i Husum, så man kanske kan säga att
årsbeloppet på 34.000:- inte är på en person men kanske 1½ person, haha :P
Tex så jobbade han ju i Husum hela sommaren och då var det ju bara jag som åt på veckorna,
och när Anders kom hem om helgerna så åt vi ute en dag och hemma en dag.

Nåväl, i vilket fall...
34.000:- är inte så mycket, delar man det på 12 så är det 2833:-/månad.
Det är alltså hemmalagad mat samt rätt mycket utemat, ungefär på två personer.
Det är inte ens 1500:-/person.

Jag gjorde samma uträkning för några år sedan då jag bodde själv men hade ett förhållande,
räknade ut vad jag handlade själv och åt själv för, och det blev ca 1300:-/månad.

Vi har ju också turen att ha möjligheten att köpa tex en tredjedels oxe från Anders föräldrars gård,
vi gjorde det förra året i april tror jag det var och vi har nu ca tre påsar med färs kvar.
Räcker länge, en tredjedels oxe, på två personer :P
Mamma brukar odla lite potatis, sallad, morötter och sånt och vi brukar få en påse här, en påse där,
och sånt gör ju också sitt till.

Jag kan inte längta mer än vad jag gör tills växhuset är fyllt med krukor och jordbäddar där det spirar
och växer egna grönsaker!
En av mina största drömmar är ju att totalt kunna bli off the grid.
Mer om det i ett annat inlägg, blir så mycket annars :P


I vilket fall, vi handlar mycket grönsaker, folk har fått för sig att grönsaker är dyrt, men jag tycker
tvärtom; grönsaker hjälper till att fixa en bra matkassa. Sedan kan man också handla wokgrönsaker för
vettiga priser vilka är en god och bra komponent i en middag. Jag passar på att handla när det är bra erbjudanden och bra kuponger. Att kolla i "kort-datum" korgen på din lokala affär är också bra för att spara pengar, om det är något som går ut dagen efter eller kanske 2 dagar efter så är det ju helt ok att äta,
självklart. Då blir det de till middag :)

Om man inte bryr sig så mycket om maten är halvfabrikat eller liknande så finns det ju alltid massa billig mat att handla, såsom strips i 2 och 4 kilos påsar, nudlar och annat :P

Men jag proppsar ändå på grönsakerna, det är friskt och fräscht, bra med fibrer och näring, hälsosamt och som sagt: inte så dyrt som folk fått för sig!
1 kg morötter för 9,90:- - dyrt? Neeee :)
Sedan måste man ha bra proteiner till det och kött kan vara dyrt, så kolla efter bra erbjudanden och liknande
och passa på att handla då :) Kolla upp om dina lokala bondgårdar säljer kött och/eller grönsaker :)

Nu ska jag handla :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0