Resa till Egypten

Jag gillar hösten, allt från de vackra solfyllda dagarna till rusket och mörkret.
Men bara för det betyder det inte att jag också längtar tillbaka efter varma dagar :)
Sommaren var underbar, på många sätt, det enda dåliga var såklart att Anders var bortrest och jobbade, men vi sågs ändå mycket, inte varje helg, men mycket :)
Dock är det skönt att ha han hemma igen, såklart ^_^

För att få sig lite värme under de ruggigaste dagarna,
eller kanske när snön börjar falla och färga allt vitt,
så kanske man skulle ta och åka utomlands?
Men vart? Och när?

Jag gillar sol och bad, men det får inte bara bli det.
Lite historia och kultur och mat vill jag också ha.
Egypten kan jag tänka mig att åka till igen, där blandade vi sol med papyrusrullar, bad med besök på museum, palmer med tutankhamuns guld, glass med pyramiderna, poolen med kamelridning i öknen och massa massa mer :D


Jag kan absolut rekommendera Egypten, där finns massa historia och kultur,
pyramiderna är verkligen mäktiga när man står bredvid dem och blickar uppåt på alla enorma stenblock. Vi gick också ned i en grav och det var en upplevelse :D
Under besöken på museum hann vi med att se allt från tutankhamuns guld till mumier (!) och en hel massa annat. Såg papyrustillverkning, besökte den lokala marknaden,
åkte båt i 2½ timmar över havet till ett korallrev där det simmade massvis med färgglada fiskar,
kändes som att snorkla runt i ett akvarium :D
Det finns bra med affärer, både på turistgatorna och deras egna lokala marknad.
Turistaffärerna är bra om man är ute efter souvenirer och billiga toppar, klänningar och väskor,
de prutar gärna med en om man vill det och man ska helt klart kolla in alla små fina affärer som säljer vackra glasflaskor i olika färger som man får fylla med sin favoritparfym, gjord på olja från blommor och växter :)

Jag gillade den lokala marknaden och vi gjorde många egna utflykter,
vi bokade faktiskt inget via hotellet, inte ens resan till Kairo och pyramiderna, museumet och papyrustillverkningen eller korallrevet, det fixade vi för en fjädel av priset som hotellet tog via en vän vi fann :)
De som bor där är trevliga och hjälper gärna, och alla är någons morbrors kompis morsas kusin som kan hjälpa en :) Vi åkte exakt samma karavan som de som bokade utflykterna via hotellet och vi åt samma mat och såg samma saker. Enda skillnaden var att vår guide guidade oss på franska, engelska och arabiska. Hotellets guide på svenska och engelska. Så kan man mest bara svenska kanske det är bäst att välja hotellets lösningar, annars tycker jag att man
ska fråga runt lite och kolla vad mer som finns :D


Ja...som sagt, en resa någonstanns...men vart?


I december blir det nog en liten resa till Sundsvall för att se Motörhead,
fick det av Anders i födelsedagspresent :D Får bara hoppas det funkar med jobbet och så ^_^
Men vilken fin kille jag har, jag hoppas verkligen allt klaffar så vi kan åka,
skulle vara så roligt :D

Nu står han och lagar middag och sen ska vi mysa ner oss i soffan eller sängen
och kolla film och bara ha en fin kväll :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0