Facebookstatusen som gör mig fundersam

Rolig sak jag märkt med facebook, som jag tänkt på ett tag:
Folk skriver i sin status att de har städat. Eller tvättat. Osv.
Jag har själv gjort det, och såg en dag då jag tittade på min profil hur...ja, löjligt det såg ut.
Jag funderar över meningen med det. Eller  ja...vad är meningen med någon status egentligen?
Måste folk veta vad man gör, var man är och vilka man är med?
Jag vet inte... Jag gillar iallafall facebook, bra kontaktställe.
Facebook är nog både på gott och ont.

I vilket fall, tillbaka till det här med städningen. Känns som att det är för beröm, har jag fel?
Du har dammsugit och tvättat - duktiga du!
Det är visserligen en bra sak, bättre att folk gör det än inte gör nått alls,
men städning och tvätt och sånt, hör inte det till vardagssysslor?
Efter jobbet lagar man middag och dammsuger, tvättar, diskar osv.
Är det något särskilt bra man gjort när man tvättat, så man vill att folk ska veta att man gjort det,
och förväntar man sig något särskilt tillbaka när man lagt ut sin städstatus?
Typ "vad duktig du är!" eller "oj, vad driftig du är!" osv...
I sig är det ju bra om det funkade så, folk behöver överlag få höra mer uppmuntrande ord.
Men, jag har fortfarande funderingar kring varför man måste berätta för folk att man städat hemma :P

Man kan dra det här hur långt som helst, vilka statusuppdateringar måste man verkligen göra.
Så ja, det är inget särskilt, jag bara undrar när folk behövde hävda sig att de faktiskt städat hemma...newsflash: alla gör det (får jag hoppas) och det är inget särskilt.
Jag skulle ju inte tex skicka ett mail, eller ett brev till "alla" och berätta att jag minsann tvättade idag. Om man kollar på det så, känns det bara konstigt.
Men...åter igen: vilken statusuppdatering gör inte det?
Jag ska släppa det nu och avsluta med att informera er alla om att jag dammsugit, torkat golven och tagit hand om disken samt tvättat och plockat och torkat och flyttat på saker och ordnat och gjort de senaste dagarna! xD Och jag kommer mest troligt göra allt igen, och om igen...
Och om igen.

Och behövs det ska jag lova att berätta det på facebook också ^_^


Jag tar gärna kommentarer på det här :D


Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, Jag vet en som tillochme skriver om det i sin blogg!!!! Som att det är världens sak!! Men är man arbetslös utan lust att fixa jobb eller praktik eller annat så kanske det blir värsta grejen. Man kan ju bara skratta åt sånt!!

2011-09-14 @ 13:54:01
Postat av: malin

hos mig är det faktiskt världens sak, jag hatar att städa och gör det så sällan jag bara kan. eftersom jag inte har några djur, så blir det inte speciellt skräpigt/dammigt/skitigt, och tur är väl det. och eftersom jag känner mig oerhört duktig när jag väl har gjort det så händer det att jag delar med mig, både på blogg och på facebook... grejen med facebook, är det inte lite det, att dela med sig av vardagen? för när folk skriver att dom "sitter på kilimanjaros sluttning och njuter av solnedgången med ett välförtjänt glas rödvin efter att ha bestigit berget", då är det skryt och "haha, ni sitter hemma framför idol, hur värstigt är det?!". jag tror att det är det jag gillar med facebook, att båda extremerna får plats, både det vardagslilla och dom jättespeciella händelserna. och om det är nåt man inte gillar, då är det bara att skrolla vidare...

2011-09-15 @ 10:15:19
URL: http://mildamalin.blogg.se/
Postat av: Cici

Ja, det var lite det jag funderade på :) Jag måste ju dammsuga flera gånger i veckan pga katterna och diska gör man ju varje dag om man vill äta på rena tallrikar, nu har vi ju diskmaskin (bästa investeringen jag gjort!!) så det går enkelt och tvätta golven gör jag av ren automatik efter dammsugningen. När jag har varit låg och mått dåligt har jag skjutit städningen åt sidan, men de senaste månaderna går det bara av sig självt :D Sedan kan det bli så att jag och Anders bestämt att vi tex ska dammsuga och damma men bestämmer oss för att skjuta upp det en dag för att istället umgås med varandra och ha en myskväll ^_^ Men efter att jag såg min egen status och såg hur löjligt jag tyckte det såg ut så har jag bara sett fler och fler, som man oftast gör när man tänker på någonting extra, och det ser så roligt ut xD Men yeaj för facebook, både på gott och ont. Och har man bestigit Kilimanjaro får man fan skryta, för det är ju en liiiiite större bedrift än att tvätta....tycker jag :)

2011-09-15 @ 15:58:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0