Mat, julebrus och återvinning!

I måndags lagade jag rotfruktsgratäng med blomkål och broccoli
och till det bankat älgkött med vitlök.



Superenkelt och gott! Grönsakerna kubas och delas, lägg i en form,häll över matlagningsgrädde
av låg eller hög fetthalt, spelar ingen roll, häll så det nästan täcker. In i ugnen (som vanligt är jag skitdålig på att skriva ut grade och hur länge eftersom jag bara svänger ihop maten när jag lagar mat, men ca 250 grader, kolla till den efter 30 minuter och öka sedan tiden med 10 minuter i taget, den är klar när den slutat rinna). Älgköttet har jag bara skivat och bankat ut, kryddat med vitlökskrydda. Såsen är matlagningsgrädde, fonder på kalv, vilt och kantarell.

Igår blev det lax och idag har jag ingen aning.
Gjorde hemgjord pizza i lördags, blev massa över så det har Anders fått i matlåda,
jag fick med mig matlåda hem från mamma i söndags så på matlådefronten har det varit
bra täckning i början på veckan :)

Igår tog vi en promenad framåt kvällen, var skönt att gå ut och gå tillsammans,
gick förbi mamma och hämtade lite mer älgkött och nötkött som vi har förvarat i hennes stora frysbox, världens bästa shopping kanske ^_^

---

Min kompis Monica som bor i Norge hade skrivit om julebrus i sin statusuppdatering och nu kan jag
inte tänka på annat! Julmust i all ära, men norsk JULEBRUS är bland det godaste som finns!
Pappa brukar alltid ta med sig några flaskor till jul men det är bara några flaskor,
jag skulle behöva ett förråd för mig själv xD
Jag måste nog be Robin ta med massa julebrus hem till mig!




---

Tänkte avsluta med att påminna om hur lätt det är att återvinna :D
Tar inte alls lång tid och hjälper mer än man tror.
Visst har du en halv minut extra till övers? Eller? När du tex använt matlagningsgrädde,
ta då bort den plastiga biten med korken, det är bara att skära ett snitt med kniven och sedan
riva lös, det går fort. Lägg sedan plast i en back eller påse och papp i en annan.
Vi har våra återvinningsbackar under köksbänken, döljs fint av tyget :)
Att skölja ur alla förpackningar är kanske inget man måste påpeka att man ska göra,
men ja...skölj ur, platta till. Vi har återvinningsbackar för glas, papp och plast och sedan har vi påsar för pant och metall.


Kom igen, visst har du tid :) Du kan göra det :)
Var en del av lösningen istället för en del av problemet!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0