Jul?

Vilken jättebra helg jag hade :)
Under fredagen spelades det spel och jag fick reda på pinsamma saker om en människa
men jag blir inte förvånad. Varför ljuga om en sådan sak? Det är det som är pinsamt.
Ett streck på armen, han skulle såklart sagt något om det om det varit så. Pinsamt!

Lördagen fylldes av sushitillverkning, vänner, singstar, en snabbvisit i hallviken och en snabbvisit i Elsas nya hus.
Sushin slog alla rekord - god damn vad gott det blev!
Bättre än förra gånge måste jag säga, man lär sig :) Dock var vi ju lite andra människor också,
allra första gången jag gjorde sushi är flera, flera år sedan och det blev bra,
men långt ifrån så bra som de andra gångerna och lördagen slog alla rekord som sagt :)
Mysig och rolig kväll med fina vänner och min fina Anders helt enkelt :)
Jag är alltid så tacksam för alla fina människor jag har omkring mig,
om jag inte väljer det själv så behöver jag aldrig vara ensam :D



Malin och Weronica gjorde efterrätt - marängsvisch med Malins smarta extrasak: Lemon curd!





Gjort nya smycken och sålt av dem, har tre stycken på beställning
som jag ska hinna med under veckan.
Här är två nya par örhängen som jag gett till Weronica och Pernilla.


Bakade mjuk pepparkaka idag och boxern hade spelat in "Scrooge - spökenas hämd",
så det blev riktig julkänsla här idag, haha :D Asmysigt! Jag älskar ju julen, lite överdrivet mycket tillochmed, så kvällen var supermysig :D Längtar efter 1 december så jag kan börja julpynta och ta fram adventstaken och allt glitter och smålampor :D



Gör mjukpepparkaka såhär:

Ingredienser

100 g smör

2 dl farinsocker eller strösocker
2 ägg
1 dl Arla gräddfil
1/2 dl lingonsylt
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form (1,5 l).
Rör rumsvarmt smör och socker poröst.
Tillsätt äggen, ett i sänder, och rör kraftigt. Rör ner gräddfil och sylt.
Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat
eller bakpulver. Tillsätt mjölblandningen och rör så att det blir en jämn smet.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 50-60 min

Eller köp ett paket mjuk pepparkaka, blanda med vatten. xD

---

Orkade inte stå länge vid spisen och laga mat idag så det blev inget särskilt,
bankat älgkött med viltkrydda och pressad potatis.
Såsen är lite grädde, vanlig matlagningsgrädde, lingonsylt och fonder på kalv, kantarell samt vilt.


Ha en bra dag alla!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0