Julstök från igår

Vi bakade vörtbröd och lussebullar och lussemuffins, kokade knäck
och stoppade nejlikor i apelsiner och hängde upp, drack hjortronglögg och lyssnade på massa julmusik - juligt värre ^_^



Knäck:

2 dl socker
2 dl sirap
2 dl grädde
1 msk smör

Koka alla ingredienser förutom smöret,
koka tills du kan göra kultestet, du häller lite smet i en kopp med kallt
vatten och kan du forma smeten till en kula är knäcken klar.
När du kokat klart knäcken så tillsätt smöret och rör ned i smeten.
Jag kokar alltid länge, så det blir hård knäck (dock inte stenhård) för jag gillar
personligen inte de mjuka :p
I hälften av smeten tillsatte jag hackade och malda hasselnötter och mandel.




Vörtbrödsbullar

50 g jäst
33 cl julmust eller svagdricka
33 cl mörk öl eller porter
250 g kvarg
1 dl brödsirap
4 tsk salt
1 msk mald ingefära
2 msk malda pomeransskal
½ tsk malda kryddnejlikor
2 dl russin
ca 22 dl rågsikt

1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt kall julmust och öl,
rör tills jästen är löst. Blanda ner kvarg, sirap, salt, kryddor och russin.
Tillsätt det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den blir smidig.
Tillsätt resten av mjölet om den känns kladdig. Täck med bakduk
och jäs ca 2 timmar i rumstemperatur.

2. Arbeta ihop degen på mjölad bänk och dela den i 2 delar.

3. Rulla ut varje del till längder , skär varhe längd i 16 bitar.
Baka ut till bullar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Täck med bakduk och jäs ca 40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

4. Grädda bullarna mitt i ugnen 12 - 15 minuter.

Klart!


Tar lång tid att göra men så sjukt goda!

Scrolla ned i blogginläggen för recept på lussebullar,
finns recept med kesella och allt möjligt!


Nejlikor i apelsiner, det är jul för mig, luktar så förbannat gott!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0