Baka en paj!

Burp....magen full med älgkött och hemgjort potatismos...nice paltkoma :P


Lite snabblagat middagstips för den villrådige; Broccoli/baconpaj med äldelost


Gör eller köp en pajdeg (pajdegsförslag skriver jag in längre ned)
och täck en form med den, pricka botten me en gaffel. Fyll på med bacon varvat med grönsaker.
Blanda ihop ett ägg med en skvätt mjölk och en skvätt matlagningsgrädde, salt och peppar.
Smula ned ädelost i äggblandningen. Häll blandningen över pajen, smula lite mer ädelost ovanpå.
In i ugnen i ca 30 minuter på 200 till 225 grader (beroende på hur stor paj du gör).
Klart!

Pajdeg med grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100 g smör eller margarin
3-4 msk kallt vatten

Blanda samman mjölsorterna och finfördela matfettet i det till en grynig massa.
Tillsätt vatten och arbeta raskt ihop allt till en deg.
Lägg degen kallt att vila ca 30 minuter.

Mager pajdeg
3 dl vetemjöl
50 g kallt smör eller margarin
1 dl kall kesella

Arbeta samman alla ingredienser till en deg.
Platta ut degen något och svep in den i plastfolie.
Lägg degen kallt att vila ca 1 timme.


Så där :D

---

Nu ska jag ta och masa mig bort mot repan och packa in alla saker
från lördagens spelning, sedan blir det långpromenad med Anders och Erika
och ett besök hos Pernilla och sedan lite mer julstök här hemma :D
Kanske kolla upp lite recept och fundera vidare på
vad jag ska ta med mig på nyår :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0