Vart är rösten???????!!!

Hade sista repet inför lördagens spelning på Hometown Glory Festival ikväll,
gick dit glad i hågen (vad är det för undrligt uttryck btw?!?) och efter lite prat och
skratt så körde vi igång med första låten.
Kändes lite underligt men jag tänkte att jag är ju inte så uppsjungen, så jag sjunger vidare
och jobbar upp rösten under tiden. Helt plötsligt bryts rösten av och gåpp i en konstig falsetton..
Harkalar mig, dricker lite vatten och fortsätter. Det låter bara värre och värre.
Kallsvettas och får ont i huvudet.
Efter 4 låtar måste jag avbryta, det går inte.
Kan inte ens försöka sjunga lite "tystare", eller vad man ska säga, rösten bara försvinner.
När jag försöker sjunga eller prata låter jag som en blandning av en full Marge Simpsons blandat
med Janis Joplin och en katt som jamar...

Hoppas på att det bara är nerverna, förra spelningen vi hade blev jag
jättesjuk med feber två dagar innan.
Kan ha överansträngt den i tisdags på sista timmen av repet, men så här brukar det aldrig bli.
Försöker att lugna ner mig och inte vara så nervös och spänd inför lördagen, men det är lite svårt :P
Dricker te och knaprar Fishermans Friend, ska försöka vara tyst och prata så lite jag kan
innan lördag.
(vilket kommer vara svårt, ni som känner mig vet ju hur mycket jag pratar, haha)

Hittade det här på nätet om överansträngd röst:

"Även halstabletter kan lindra men överdosera inte!

Om du har överansträngt rösten är det viktigt att låta rösten vila MEN VISKA INTE!!! Det är mer ansträngande för stämbanden än att prata som vanligt.

Om du har ont och har en spelning och måste sjunga så se till att dricka vatten innan, under och efter spelningen. Kontrollera så att du står stadigt men en god hållning utan spänningar. Se även till så att andningen fungerar som den ska, djup och kontrollerad men ett jämnt flöde. Värm inte bara upp rösten innan spelningen utan gå igenom hela kroppen så att du orkar."

Låter som bra råd, ska försöka hålla mig till det.


Foto: Cici
Hur gör Sebastian Bach egentligen för att hålla den där rösten på topp???

Fridens liljor på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0