Enkla mazariner!

Nu så, här kommer recept på de enkla mazarinerna och lite bilder :)




Lika goda som vanliga mazariner men betydligt mindre jobb!

Tid: ca 45 min, varav 15 min i ugnen, 18 - 20 stycken

Ingredienser

200 gram smör
2 dl strösocker
25 st sötmandlar
5 st bittermandlar
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk

Till glasyren behöver du icing sugar (går lika bra med vanligt, hederligt florsocker)
och någon slags vätska, tex vatten, apelsinjuice, limejuice, citronjuice osv.
Gör glasyren rosa med några droppar foodcoloring eller karamellfärg :)

Du behöver också aluminiumformar, 18 till 20 stycken,
samt en mandelkvarn. Går att köpa mald mandel på en del affärer,
dock ska det också vara mald bittermandel i och det vet jag tyvärr inte om det finns.

Skär upp smöret och lägg in en bunke och häll på sockret.
Låt detta stå framme i rumstemperatur så att smöret blir mjukt under tiden du mal mandeln.
Mal sötmandel och bittermandel med en mandelkvarn.
Vispa socker och smör till en jämn smet med elvisp (som du kan använda genom hela receptet). Tillsätt ägget, vaniljsocker och bakpulver. Vispa snabbt ihop till en jämn smet.
Tillsätt de malda mandlarna och mjölet och rör snabbt ihop till en jämn smet.
Häll i mjölken och vispa snabbt ihop till en jämn smet.
Klicka smeten i mazarinformar.
Grädda i mitten av ugnen i 200°C ca 12-15 min.
Låt mazarinerna svalna under bakhandduk.
Häll florsockret i en liten skål och häll på juice eller vatten och rör till en jämn glasyr.
Bred på glasyren på mazarinerna.
Låt glasyren stelna före servering.
Klarrrrt!

Här hittade jag receptet: Klicka!


De går utmärkt att frysa utan glasyr på :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0