Mera mat!

Två middagstips till :D


Kotlett med zuccini/sötpotatisgratäng



Gratängen är väldigt enkelt att göra, tärna zuccini och sötpotatis, inte för smått.
Lägg i ungssäker form, häll över matlagningsgrädde (jag kör på den lätta, funkar mycket bra) och sedan in i ugnen. Har så svårt att skriva ut tider och grader, för jag kör på känn, men jag hatar själv när folk skriver så, så ja... Ca 180 till 200 grader, och sedan får den stå inne tills sötpotatisen är mjuk. De sista 5 - 7 minuterna kan man strö lite ost över om man gillar det :)

Hemmagjorda köttbullar med smörstekt kantarell


När jag gör köttbullar brukar jag ta färs, har ju tur att ha bra färs från gården i Norrflärke,
salt, peppar, hackad lök och lite ströbröd. Har jag ägg hemma knäcker jag i ett sånt med, ibland en skvätt grädde om det finns. Tycker man kan blanda i de kryddor man gillar själv :)
Jag gör alltid mellanstora för jag orkar aldrig stå och rulla många små,
och jag har oftast rätt grovhackade lökbitar i, för jag gillar lök.
Steker kantarellerna i smör, kryddar med lite, lite salt. Vill man kan man fräsa i lite lök på slutet.
Serverar med zuccini/sötpotatisgratäng.



Mer kommer framöver :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0