Folk kan inte stava, varför?

Jo, kom på en sak jag länge funderat på: Varför kan folk inte stava nu för tiden?
Är det "dataålderns" påverkande som gjort det, har folk (läs mestadels ungdomar) blivit latare?
Blivit dummare? Bryr sig inte? Lär sig inte rätt?
Vad är det?
Jag brukar kika runt i diverse bloggar för att fördriva tiden och såklart stilla mitt nyfikna intresse och ibland måste jag sluta läsa, för en del bloggar är så fullproppade med stavfel och överlag ett ordentligt slarvigt språk så jag kommer inte in i vad som står :P
Kan ibland reagera på statusuppdateringar på facebook också. Japp, så småaktig är jag, haha.

Nu är ju inte jag någon jävla språkpolis, men varför finns det ingen heder och personlig stolthet i att stava korrekt? Det inger respekt att kunna formulera sig korrekt och precist. Det är inte utan anledning som pennan har betraktats som ett effektivt vapen alltsedan skriftspråket kom till...
Förutom stavfelen tycker jag också att det överlag saknas en viss passion i skriftspråket, en överanvändning av ord, lite dåliga ordval, synonymi och andra språkliga förgyllare. Och meningsbyggnad. Och just det faktum att fler och fler skriver så som man pratar, och använder å istället för och, de istället för det, e istället för är osv. För mycket av det gör att det blir svårt att komma in i texten och läsa, blir som så hackigt.

Sedan är jag absolut för att man ska ha ett eget färgrikt skriftspråk, speciellt i en blogg, det kan vara charmigt, men det måste gå att läsa texten också utan att bli alldeles för förvirrad.

Men, som sagt, jag är inte någon språkpolis, folk skriver som de vill, men jag kommer att förbli undrande i frågan. Och jag har ett intresse av språket, jag älskar alla fina ord och hur man kan formulera sig, skriva lyrik, litteratur i olika former, ett snyggt CV, ett kärleksbrev...ja, allt!

Och bara för att det här inlägget ska bli lite roligare har jag samlat ihop ett gäng felstavade ord jag hittat både i bloggar och på andra ställen :D Och vad jag då antar att det ska stå, egentligen. Folk behöver heller inte ta åt sig, eller bli arg, eller ledsen eller liknande, de här orden har jag upprepade gånger hittat åt på massa olika ställen.

* elacka - elaka
* oxå - också (jajajaja, en förkortad typ av ordet, jag veeeet. Men ändå)
* konferans - konferens
* Väll, Vell, Vel - Väl
* vänn - vän
* soleftio - Sollefteå
* värksdad - verkstad
* pricis - precis
* tuvär - tyvärr
* hälst - helst

Ja, det var bara några av de roligare exemplen :P


Nu ska jag sluta. Jag är som sagt bara väldigt fundersam över varför folk inte kan stava nu för tiden?




Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag håller fullståndigt med! Och en av de saker jag stör mig mest på är när man skriver dem istället för dom när det ska vara de. Det verkar inte som folk vet att dom ska ersättas med BÅDE de och dem i skriftspråk. Det ser ju inte klokt ut när det står t.ex. "dem såg fina ut".



2011-04-20 @ 16:54:49
Postat av: ...

Det är ju roligare och mer intressanta om man kan läsa sig igenom ett blogginlägg och förstå texten i alla lägen och särskilt om man är en flitig bloggläsare. Jag sj har nog en lätt form av dyslexi och kan nog skriva väldigt hackigt i mail eller logginlägg. Sedan så kan jag också se att även de bloggar som har höga krav på sina texter också kan sticka in med några stavfel, inte ofta men det händer. Jag har läst några inlägg i den här bloggen och ser att det finns några få här också. Det är mänskligt att fela och ibland så även de som brinner för orden i vår svenska också kan göra fel.



Men jag förstå absolut att det är jobbigt att läsa tonår/ungdoms bloggar där det förekommer mkt slang och "coola" uttryck för att passa in eller för att man av lathet inte orkar gå igenom det man skrivit.



Ett tips till alla som älskar att blogga och mig sj är ju att skriva in i något textprogram för att gå igenom och få bättre översikt om man stavat fel.



/...

2011-04-21 @ 11:20:07
Postat av: Polisen

Eller det faktum att folk börjar meningar med "och" eller "men"..?

2011-05-01 @ 16:56:30
Postat av: ...

Polisen får absolut kommentera att jag börjar meningar med men eller och. jag är ingen proffs skribent utan väldigt mkt amatör och har en lättare nivå av dyslexi. Jag menade inget illa men om någon tar det jag skrev tidigare väldigt hårt och som en kaxig kommentar så kanske kommentaren borde granskas igen och ses som ett allmänt inlägg till de flesta som bloggar. Att det även i den här bloggen kan förekomma stavfel och att jag sett det var inget antydande på att detta var en dålig eller fleande blogg utan mer en antydan på att alla kan göra fel så väl amatörer som jag sj eller ordälskar som denna bloggskribent.



Så kära ordpolisen kommentera gärna fler kommentarer så ser du att det är så otroligt många som gör detta enkla och simpla fel. Än om ungdoms bloggar med mkt slang innehåller fler stavfel och seriösare bloggar mindre.



Som sagt alla kan göra fel och de vissa fler än andra.



2011-05-03 @ 20:36:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0