Poesi i natten, igen

För fågeln är nu gammal och grå,
och mej kommer du aldrig att förstå.
Solen har förstörts och ingen kan längre se,
men lika bra är väl de.
Den gula hästen från helvetet har dundrat förbi,
och jag har släppt alla monster fri.
Ingen kan längre ljuga eller slå,
för fågeln är nu gammal och grå.

/C

Ja, såhär mitt i natten kan den poetiska ådran slå till,
när man minst anar det.
Men det blev inte något nytt endast, det blev en blandning av gammalt och nytt.
Håll till godo. Jag skriver av mig lite, ursäktar inte för om det stundvis är uppspaltat och ryckigt,
klockan är halv tre och jag ska upp snart och jobba. Då kan det bli såhär.

Jag håller andan
i väntan

någonting vadsomhelst.
Luftslotten är så
fina
men så
obeboeliga.

Allt har sin egen tid. Så är det.
Men det är både svårt och nästintill omöjligt att vänja sig vid när man har så kort tålamod som jag har.

En ny stjärna på min himmel,
så fint.
Jag blir stundvis andlös.
Det känns bra.
Men förhoppningar grusas,
illusioner krackelerar och blir till sand,
som man sedan blåser mjuk över sovande barns ansikten.
Det är därför dom är så oskyldiga.

Om man saknar ett minne,
saknar man då något verkligt?

Jag funderar över så mycket, och det gör jag hela tiden.
Ibland känns det som att jag skulle behöva en till av mig, för att orka med allt detta funderande och undrande.
Till exempel så undrar jag om folk uppskattar att läsa sådant här som jag vräker ur mig i min blogg.
Kanske inte.
Kanske ja.
Och varför har jag behovet av att dela med mig allt det här via en blogg?
Har jag det behovet alls, eller har jag skapat behovet?
Har världen skapat det behovet?
Vill vi verkligen läsa allt om alla?

Den här bloggen är som bekant ingen ovanlig blogg, det här är snarare ett forum för mig där jag kan skriva ned mycket av det som rör sig i mitt huvud.
En plattform för min hjärna att avlasta sig på för någon sekund.
Men vad är det för Dig, du som läser allt det här?
En pejling, en uppdatering av mitt liv, en tjuvkik på något som annars bara rör sig i mitt huvud eller i en pappersdagbok?
Ja...jag vet inte alls jag.
Men jag kommer fortsätta.

Solen är en marshall,
jag är dum.
Spela högt och länge,
jag vill sjunga mej stum.

En stilla undran över en kopp kaffe så svart,
ännu ett bloss på en billig cigarett.
Vart tog åren vägen,
de år då allt kändes så rätt?
Tiden passerar och flyr förbi mej,
jag sträcker ut en hand för att fånga ögonblicket,
men det rinner genom mina fingrar
och plötsligt förstår jag att det är lätt.
Lätt fånget lätt förgånget.
Lätt att leva om man vill.
Så lätt att faktiskt fånga dagen,
men så fel att försöka få tiden att stå still.
/C

En till, sen måste jag nog sluta, annars fastnar jag nog här för alltid.

Jag sträcker ut min hand för att ta på oändligheten
men bränner fingertopparna mot solen.
En enkel regndroppe faller och fyller en hel sjö.
Den bara faller och fyller,
faller och fyller.
Själv har jag ingen plats att fylla,
mina fötter är sänkta i cement som torkar stilla.
En vindil flyger in i mej och blåser igenom ett hål i mitt hjärta,
jag blir renad och tömd.
Ett förfallet hus till salu,
en trasig speldosa skänkes bort.
Ballerinan har brutna ben och jag orkar inte längre se på.
Jag drar tillbaka min hand och oändligheten finns inte alls,
stänger locket och ballerinan kastas bort,
in
i
glömskan.
-C


Kommentarer
Postat av: Sessie & Nennie

besök våran blogg, den är bäst :D

2010-03-09 @ 03:08:45
URL: http://stoltablondiner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0