Lite om löshår!

Tänkte skriva lite om extensions, alltså löshår, och vad man ska tänka på när man skaffar sig ett sådant.
För det första ska man försöka leta rätt på ett bra kvalitetshår,
och det är inte alltid det lättaste.

tradera finns många bra försäljare som säljer äkta Remy-hår.
Remy-hår betyder att alla hårstrån är rättvända och att det är ett äkta mänskligt hår,
med det kan man alltså föna och locka och tvätta och färga som sitt egna hår.
Sök på orden "Löshår Remy Äkta" i sökrutan, kolla sedan efter den färgen du vill ha.
Om säljaren har en Tradera-butik så kan du vara 99% säker att det är en seriös säljare
som säljer bra kvalitetshår.
Självklart kan man ändå gå på en nit, så är det i nätauktionsvärlden tyvärr,
men har personen en butik är de nästan alltid seriösa.

Om du ska köpa av privatperson, kolla personens omdömen först,
är det några eller många negativa omdömen så kanske du ska leta vidare.

Tänk sedan såhär: Man får det man betalar för.
Om det står att håret är äkta men kostar max 200 kronor är det nog inte
ett kvalitetshår. Det kan absolut vara äkta hår, men det kanske inte är
"tillverkat" på det bästa sättet.
Många billiga äkta löshår tappar stora mängder hårstrån då man borstar det
och tvättar det, det är för att de inte är fastsydda ordentligt på tränsen.

Sedan finns många löshårssidor på nätet, sök på google och kolla runt för att
hitta det som passar dig.

Med träns menas ett sånt här:



Håret sitter fast på en tunn tygremsa. Lättast när man köper träns är att köpa en lång bit,
1 till 1,3 meter träns räcker till en full hårförlängning. Har man redan halvlångt till långt hår
kan det räcka med 70 till 80 cm långt träns.
En del säljer uppklippta bitar av träns, oftast med clips redan fastsydda.
Det kan vara bra om man inte vill ha löshåret jämt, utan kanske bara till helger
eller speciella tillfällen. Löshår på träns med clips ser ut såhär:



Ska man däremot fästa det så att det sitter fast och man ska ha det en längre tid
rekomenderar jag att man köper ett långt träns.

Man kan fästa tränset på olika sätt, man kan limma, använda microringar, weaving och mer.
Jag personligen limmar mitt då jag har det. Limmet jag använder kallas för bonding glue och
är vitt till färgen i flaskan men blir "genomskinligt" då det torkar.
Mycket enkelt att använda, en person som aldrig satt i löshår på sig själv eller någon annan
kan lära sig att göra det själv hemma, men det är ett väldigt "lättrinningt" lim och kan leda till att man får massa
lim i sitt egna hår och det är inte så kul.

För att ta bort limmet använder man en speciell bondinglim-remover.
Första gången man limmar löshår kan det vara bra att ta hjälp av någon som gjort det ett antal gånger.
Att få till exakta raka bener i håret där löshåret ska fästas är också av stor vikt,
eftersom det sitter bättre då samt att det blir mycket lättare att ta ur håret då det är dags för det.
Sedan ska man tänka på att inte limma fast håret direkt mot skalpen, utan snarare mot ens egna hår,
att lägga lite vanlig plastfolie eller vanligt folie under kan vara bra.

Jag har också använt mig av löshår i slingor, som ser ut så här:


Kallas för stickhair eller nailhair oftast.
Dessa kan man fästa med olika metoder, precis som träns.
Ska du sätta i lösa slingor så rekomenderar jag verkligen att du tar hjälp av en kunnig person.
Såhär kan det se ut:



Åter till kvalitén på håret...
Som sagt, är det väldigt billigt är det mest troligt inte så bra.
Sedan kan det vara så att det äkta håret är utblandat med syntethår och då blir det
genast risigt och klumpar ihop sig i tovor.
Det går heller inte att färga, utan blir strimmigt, eftersom de hårstrån som är syntet (plast) inte går att färga.
Jag råkade ut för det en gång då jag köpte löshåret från välkända Taj Mahal i Stockholm.
De tog över 800 kronor för håret och utlovade att det var ett äkta Remyhår.
Uppenbarligen inte! Jag färgade det och det blev strimmigt, fullt med syntethårstrån i det!

Ett bra hår kostar kring 700 till 1500 kronor, beroende på hur mycket det är och hur långt det är.
Många säljer ganska tunna träns, då krävs det över en meter för att det ska se bra ut.
En del säljer dubbesydda träns, de är alltså dubbelt så tjocka och dubbet så mycket hår.
Då kan det räcka med 70 till 80 centimeter.
Sedan är det ju upp till personen som ska ha det hur tjockt hår man vill ha.

Här är olika metoder man kan använda sig av för att fästa löshår:
Keratinchips, smälts ihop med en slinga av det egna håret.Microringar, kläms fast med hjälp av en tång i en slinga av det egna håret.
Bondinglim, finns i mörkt och vitt, det vita blir "genomskinligt".

Man kan också använda sig av wevinmetoden,
då flätas små flätor jäms med hårbotten och sedan sys håret fast i dessa.

Sist, men inte minst:
Ska man skaffa löshår får man förbereda sig på att det är lite jobb med det hela.
Man får vara försiktigt om man vill att det ska hålla länge, kan vara bra att tvätta håret med ett milt
shampoo som inte torkar ut det. (det är ett "dött" hår, det får inga naturliga fetter från hårbotten)
När man borstar det ska man helst ha en svinhårsborste, det sliter minst på håret.
Helst inte borsta det då det är blött, utan låta det torka innan.
Ska man föna det eller locka är det bra att använda en hårprodukt som skyddar håret från värme.
Då man lägger sig för att sova ska man helst ha håret i en fläta, annars kan det lätt ruffsa till sig,
man ligger ju oftst inte helt blickstilla i sängen när man sover, haha.
En hårinpackning då och då kan vara bra, både för det egna håret samt löshåret.

Funderar du på löshår?
Skaffa ett clip-in-set först, så märker du snabbt om det är något för dig :)
Och...jag gör hårförlängningar, alla metoder utom weaving, you know where to find me :)


Kommentarer
Postat av: Pallan

Har du satt in löshår med hjälp av silikontejp någon gång? Senast jag hade löshår använde jag de och de är verkligen grymt bra! :)



Jag håller på att slinga upp håret nu för att bli blond, jag funderar lite på att sätta in löshår i sommar & då hör jag av mig till dig :)

2010-04-13 @ 15:09:30
URL: http://pallan.blogg.se/
Postat av: Anonym

intressant blogg vet du vart man kan hitta blont löshår (äkta) som är 80cm långt? jag har själv 50 så man ser ingen skillnad direkt när jag köper 60. jag vill ha superlångt så att man kan locka det men endå ha långt. ja du fatar:P hittar inte längre en 60någonstnas:S

2010-12-20 @ 12:48:45
URL: http://youngwoman.blogg.se/
Postat av: natalie

Hej Cici

Jag skulle vilja få din mail adress om det går bra?

Är intresserad av att få hårförlängning.



Mvh Natalie

2011-01-02 @ 23:06:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0